جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
خروج از لیست بدهکاران بانکی

خروج نام شرکت از لیست بدهکاران بانکی

یکی از چالش های بزرگ تسهیلات گیرنده با بانک ها درج نام آن ها در لیست بدهکاران بانکی است. که عملا باعث می شود تسهیلات گیرنده در تنگنا قرار گرفته و چنان دست و پایش بسته شود که در ساده ترین مراودات مالی با مشکل مواجه شود. چرا که عدم امکان دریافت تسهیلات جدید، عدم تحویل دسته چک تنها بخشی از اثرات درج نام تسهیلات گیرنده در لیست سیاه بدهکاران بانکی است. درج نام تسهیلات گیرنده در این لیست، چنان چاقو بُرنده‌ای است که بعضی از بانک ها برای اجبار تسهیلات گیرنده به پرداخت وجوه مازاد قانونی به آن متوسل می‌شوند.

در یکی از پرونده‌های تیم ما، نام شرکت «الف» که یکی از تولیدکنندگان برق کشور است، به دلیل اختلاف با بانک اعطا کننده تسهیلات، در لیست بدهکاران معوق بانکی قرار گرفته بود. درج نام این شرکت در لیست سیاه بدهکاران بانکی، منجر شده بود که شرکت از دریافت تسهیلات جدید برای تعمیرات اساسی واحدهای نیروگاه و همچنین دریافت خدمات بانکی اعم از داشتن دسته چک و محروم شود. دوام نام شرکت در لیست سیاه بانک مرکزی، این واحد تولیدی را با مخاطره جدی روبرو کرد به همین علت در قدم‌های اول، سعی شد با مذاکره با بانک و طرح موضوع در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه، بانک و حتی بانک مرکزی را از آثار مخرب این اقدامات آگاه و مشکل پیش آمده را مرتفع سازد؛ اما با توجه به پاسخ‌های منفی بانک، به نظر رسید، این بانک، عالمانه و عامدانه از ابزارهای فشاری که شورای پول و اعتبار، برای وصول مطالبات بانک‌ها در نظر گرفته، استفاده کرده است.

 بانک، از طولانی بودن روند دادرسی برای حل و فصل اختلافات آگاه است بنابراین، از سلاح قانونی که در اختیار داشت به عنوان ابزاری برای به زانو درآوردن این شرکت استفاده کرد تا با مسدود کردن حساب‌های این شرکت و قرار دادن نام وی در لیست سیاه بدهکاران بانکی، این واحد تولیدی را چنان در مضیقه و تنگنا قرار دهند تا راهی جز تسلیم به خواسته‌های بانک نداشته باشد و بتواند هر آنچه که بابت تسهیلات اعطایی مدعی است ولو آنکه این ادعا، بیش از طلب قانونی و مغایر مصوبات بانک مرکزی باشد، از ایشان دریافت کند؛ اما در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ با طرح دعوای خاص، پرونده‌ای تحت کلاسه 140068920006784645 در مراجع قضایی تشکیل شد با رسیدگی خارج از نوبت، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۳ و ابلاغ دادنامه شماره 140168390001683718 نام این شرکت از لیست بدهکاران معوق بانکی خارج شد.

برای امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[کل: 29 میانگین: 4.6]
نویسنده
یاسر عرب نژاد
جهت اطلاعات بیشتر یا مشاوره، با ما در تماس باشید:
به اشتراک بگذارید
نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *