پرسمان در خصوص نحوه انعقاد فروش اقساطی سهم الشرکه بانک

اعطای تسهیلات در قالب عقود مشارکتی، از لحاظ حقوقی مبتنی بر شراکت و آثار مترتب بر آن می باشد. یکی از ویژگی های اصلی عقود مشارکتی بنا بر ذات و ماهیت عقود مزبور آن است که رابطه بانک و مشتری، رابطه شراکت بوده و بانک و مشتری با یکدیگر شریک می باشند و اصولا این مشارکت با انعقاد قرارداد فروش اقساطی سهم الشرکه به پایان میرسد.

سوالات مهمی که در میزان و زمان بدهی تسهیلات گیرنده موثر میباشد این است که مبلغ قرارداد فروش اقساطی سهم‌الشرکه چگونه محاسبه و تعیین میشود؟

بانک چه زمانی میتواند چنین قراردادی را منعقد نماید؟ و درصورت انعقاد زودهنگام، چه حقوقی برای تسهیلات گیرنده متصور است؟

مدت زمان بحث و گفتگو و پاسخ به سوالات مزبور، دو ساعت پیشبینی می‌گردد.

مقالات مرتبط

بطلان محاسبات و عملکرد متصدیان بانک در خصوص دو فقره قرارداد مضاربه

یک فعال اقتصادی با بانک خوانده پرونده، در ۸۶/۱۲/۲۷ و ۸۷/۱۲/۹ مبادرت به انعقاد دو فقره قرارداد مضاربه می نماید. در پایان قرارداد بانک بدون توجه به دستورات و بخشنامه های بانک مرکزی و قوانین و مقررات حوزه پولی و بانکی، سود قراردادهای مزبور که در گروه عقود مشارکتی قرار دارد را همانند عقود با بازدهی ثابت و معین مانند فروش اقساط و سلف، به صورت فرمولی محاسبه و با صدور دستور اجرا به دفترخانه اسناد رسمی آن را مطالبه می‌نماید.

بررسی اجمالی مدل‌های سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی بر اساس ضوابط قانونی مقرر

مستندی تحت عنوان “سرمایه‌گذاری غیر مداخله‌ای صندوق توسعه ملی” در سایت آن صندوق نشر گردیده است. همچنین برخی مدل‌های سرمایه‌گذاری داخلی از سوی مدیر محترم ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی آن صندوق نیز تشریح گردیده که در همان ماخذ قابل مشاهده می‌باشد.